Franchisen is in het kort: zelfstandig ondernemen onder de vlag van een overkoepelende organisatie. In dit artikel in onze kennisbank lees je meer over franchisen. In dit artikel weiden we verder uit over hoe je franchisenemer kunt worden.
Of je wel of niet geschikt bent om als franchisenemer te gaan ondernemen, hangt af van jouw kwaliteiten en wensen. Als franchisenemer kun je je namelijk volledig richten op het ondernemen zelf. Je hoeft je geen zorgen te maken over hoe je jouw product gaat vermarkten of hoe je de winkel in gaat richten. Je hoeft vaak geen pand te faciliteren of financiering te regelen. Maar: je hebt ook geen invloed op reclame- en marketinguitingen, het product- of dienstaanbod of tarieven. Spreekt bedrijfsvoering jou juist meer aan en vind je het prettig als zaken zoals inkoop, administratie en marketing voor je worden geregeld? Dan kan een franchiseformule een goede keuze voor je zijn.
Of franchisen iets voor jou is, hangt af van jouw voorkeuren. Om het je iets gemakkelijker te maken sommen we hier een aantal kenmerken voor je op:
De doelgroep is vaak al bekend met de naam en formule van de franchise: dit scheelt je in het opbouwen van naamsbekendheid.
Je kunt via de franchisegever in aanmerking komen voor een financiële bijdrage of cursus
Je kunt in de meeste gevallen een volledig product- of dienstenpakket afnemen en aanbieden aan je klanten
Je hoeft zelf geen administratie, marketing of inkoop te doen
Je bent afhankelijk van de franchiseformule wat betreft tarieven en voorwaarden
Je moet een entreefee betalen
Je moet de winkel inrichten volgens de huisstijl van de franchiseformule, waardoor je minder vrijheid hebt als ondernemer.
Hoewel de kosten per formule verschillen, moet je vaak een kleine investering/entreegeld betalen. Je betaalt in de meeste gevallen ook een fee (een percentage van je omzet) aan de franchiseformule en een bedrag voor marketing/reclame. Daarentegen krijg je als franchisenemer bij het opstarten wel vaak financiële hulp van de franchisegever.
In dit artikel legden we het al uit: je kunt kiezen voor zowel hard als soft franchisen. In het kort houdt dat het volgende in: bij hard franchise gelden er hardere afspraken. Alles is in het contract vastgelegd, zoals het winkelconcept, de marketing en het assortiment van de diensten of producten. Bij soft franchise heb je meer keuzevrijheid: je kunt meestal zelf kiezen welk pakket diensten of producten je levert.
Welke vorm je ook kiest, je doet er goed aan om vooraf afspraken schriftelijk vast te leggen. Onder andere de Europese Franchise Federatie (EFF) en de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) hanteren enkele richtlijnen.
Wil jij graag franchisenemer worden van een bepaalde formule? Dan kun je kijken op de website of de onderneming iets voor jou is. Daarnaast moet je je ook altijd aanmelden bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst. En vergeet één van de belangrijkste onderdelen niet: een ondernemingsplan schrijven. Benieuwd hoe je dat doet? In dit artikel lees je hier meer over.
We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.