Vaak laten ondernemers mij weten iedereen te willen helpen. In deze blog leg ik je uit dat door te kiezen, je meer impact maakt op jouw ideale klant. Hierdoor trek je juist klanten aan. En laten we eerlijk zijn, je helpt toch het liefst die klant waar jouw passie en vaardigheden precies op aansluiten? Dat maakt het ondernemen juist zo leuk.

Wanneer je jouw ideale klant selecteert, bepaal je de richting van je onderneming. Dit helpt je om gefocust te blijven te midden van de vele mogelijkheden en uitdagingen. Op deze manier kan je echt impact maken. Heb jij een beeld van je ideale klant? Kruip eens in zijn/haar huid. Probeer je ideale klant te omschrijven, wat zijn de kenmerken en behoeften?

"Het begrijpen van je ideale klant stelt je in staat om op een dieper niveau met hen te communiceren. Ontdek de pijnpunten, verlangens en doelen van je doelgroep, zodat je boodschappen kunt creëren die resoneren, de ideale klant gaat zich aan je binden."

Een goed gedefinieerde klantengroep/ niche maakt gepersonaliseerde marketingstrategieën mogelijk die zijn afgestemd op de behoeften van je doelgroep. Of je nu adverteert via sociale media, blogs schrijft of online coaching aanbiedt, het begrijpen van je ideale klant maakt het mogelijk om benaderingen te gebruiken die de aandacht trekken en vasthouden. Zo bind jij je klanten!

Door jouw ideale klant en niche in kaart te brengen, kan je doelgericht te werk gaan. Of het nu gaat om online advertenties, contentcreatie of netwerken. Je investeert je tijd en geld efficiënt. Dit minimaliseert verspilling van tijd en geld.

Opdracht

Doe deze opdracht voordat je een definitieve keuze maakt.

Doel: Identificeer de ideale klant die perfect aansluit bij jouw (toekomstige) bedrijf, passies, vaardigheden, roeping en de behoeften vanuit de markt.

Wie is jouw ideale klant?

Weet jij wie jouw ideale klant is als (toekomstig) ondernemer? Om jou hierbij te helpen hebben wij een uniek werkdocument ontwikkeld. Deze download je hieronder zodat je hier direct mee kunt starten.

Hieronder heb ik een stappenplan gemaakt, die je kunt toepassen binnen jouw bedrijf

Reflecteer op je passie: Maak een lijst van passies en dingen waar je echt enthousiast over bent in jouw vakgebied. Denk aan activiteiten waar je vreugde en voldoening uit haalt.

Inventariseer je vaardigheden: Wat kan je buitengewoon goed? Wat onderscheidt jou van anderen?

Onderzoek de behoefte: Analyseer de markt om te begrijpen welke behoeften en problemen er spelen. Wat is de vraag van jouw ideale klanten?

Roeping: Wat is jouw missie of roeping in jouw vakgebied? Welk doel streef je na? Hoe heb je impact?

Jouw ideale klant: Je hebt nu onderzocht waar je passie ligt, wat je vaardigheden zijn, je missie en waar er behoefte is in de markt. Nu kan je een concreet klantprofiel creëren. Beschrijf in detail wie deze ideale klanten zijn, wat hen motiveert en welke problemen zij ervaren.

Verfijn: ga in gesprek met deze klanten, probeer ook feedback te krijgen. Kies 1 of hooguit 2 specifieke klantprofielen.

Tip: download hiernaast het bestand om direct jouw ideale klant in kaart te brengen.

Nu kan jij je gaan focussen, de basis van je bedrijf uitwerken en echt toegevoegde waarde bieden. Luister naar jouw klant en biedt ze de juiste oplossingen. Evalueer jouw product en/ of dienst en zorg ook voor feedback.

Strategie

De behoeften van jouw klanten kunnen in de loop van de tijd veranderen. Houdt dit scherp in de gaten voor een duurzame klantrelatie. Pas je strategie aan op basis van wat werkt voor jouw doelgroep. Het kiezen van je ideale klant is geen eenmalige beslissing maar een proces. Blijf je verdiepen en in je ideale klant en niche. Pas je strategieën aan op basis van wat echt werkt voor jouw doelgroep. Maak contact, focus en doe gerichte marketinginspanningen om jouw doelen te bereiken.

"Ga voor duurzaam succes, zet 'm op 🚀"

Blogger:

Eveline Corbet | Ondernemerscoach

Eveline haar missie is om ondernemers te helpen zelfstandig en succesvol te worden. Haar doel is om jou als ondernemer te begeleiden naar een punt waar je zelfverzekerd en sterk keuzes kunt maken voor jouw bedrijf. Door haar ervaring als ondernemer in de persoonlijke verzorging is zij in staat een luisterend oor te bieden en (startende) ondernemers te begeleiden en ondersteunen bij hun plannen.

Terug naar overzicht