Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

3 zaken die je kunt doen om financieel gezond te ondernemen

Linda Kramer
14 april 2021

Het zijn financieel zware tijden! Het belang van een goede administratie en financieel inzicht is belangrijker dan ooit! Hoe bepaal je nu of je bedrijf financieel gezond is en hoe kan je daar invloed op uitoefenen?

Hieronder geef ik je 3 tips om aan de slag te gaan met financieel gezond ondernemen:

Bepaal vooraf je winst 

Vooraf je winst bepalen zorgt ervoor dat je niet leeft in de waan van de dag maar je tijd besteed aan de zaken die er (financieel) toe doen. Veel ondernemers werken keihard en de winst die zij behalen is niet passend bij het werk dat ze doen en het risico dat ze lopen. Bepaal dus vooraf welke winst realistisch én nodig is voor jou en stel deze vast door concrete doelen te stellen. Dit werkt motiverend en stelt je in staat om, waar nodig, tijdig bij te sturen. 

Analyseer je omzet

Aan de basis van jouw winst staat je omzet. Maak op basis van de verkoop van jouw product of dienst een inschatting van jouw omzet. Kijk hierbij goed naar de tarieven / prijzen en de verkoopaantallen. Onderzoek waar jouw hoogste marges liggen en focus je daarop. Wat je aandacht geeft groeit immers!

Bekijk ook of je wel het juiste verdienmodel toepast. Een verdienmodel is een strategie die je kiest om geld te verdienen. Je hebt wel meer dan 50 verdienmodellen. Een van de bekendste modellen zijn ‘Uurtje Factuurtje’ en ‘Goederenverkoop’. Bij de eerstgenoemde bereken je gewerkte uren door aan de klant en bij de tweede betaal je per gekocht product. Heel interessant is het om andere verdienmodellen toe te passen in je business of een combinatie hiervan te maken. Denk bijvoorbeeld aan de modellen ‘Strippenkaart’, ‘Abonnementen’ of de toevoeging van een bijproduct. Hierdoor bind je jouw klanten meer aan jouw product of dienst en verhoog je jouw omzet. Ook is het interessant om te onderzoeken of je waarde kunt toevoegen een jouw product of dienst waardoor je de prijzen mogelijk kunt verhogen.

Breng je kosten goed in beeld

Veel omzet is leuk maar is nog geen winst. Wat onder aan de streep overblijft hangt af van jouw kostenpatroon. Je omzet is de basis om deze kosten te kunnen dekken en ook om voldoende over te houden om van te leven en om te kunnen investeren. Denk hierbij ook aan de opbouw van buffers voor onvoorziene omstandigheden, noodzakelijke verzekeringen en bijvoorbeeld een pensioenvoorziening. Zorg er dus voor dat je een goed beeld krijgt van je al je kosten die horen bij gezond financieel ondernemen.

Als je deze rekensom hebt toepast kan je dan wel aan al je kosten voldoen? Zo niet, ga dan eens onderzoeken hoe je je omzet kunt verhogen of je kosten kunt verlagen. Is je tarief / prijs wel op het juiste niveau en kan je zaken anders (goedkoper) organiseren. 

Gezond ondernemen begint bij financieel overzicht en -inzicht. Op basis hiervan kan je weloverwogen in actie komen. En zoals alle ondernemers weten: ‘Alleen actie leidt tot resultaat!’

Linda Kramer

Bedrijfskundig adviseur, trainer, spreker en business coach.

Linda Kramer is trotse oprichtster van Bruisend in Bedrijf. Haar grote missie is ondernemers begeleiden, zodat zij meer resultaat uit hun bedrijf halen door slim financieel te ondernemen. Samen gaat zij met haar klanten op zoek naar mogelijkheden voor meer omzet, minder kosten en meer winst! Waar kunnen zaken beter, slimmer en efficiënter? Daarnaast kan Linda heel goed met cijfers omgaan en geniet zij ervan om haar kennis hierin op een praktische manier te delen met anderen. Zij gelooft écht dat ondernemers met structuur, oog voor details én grip op cijfers succesvoller zijn!

agenda

Data ophalen ...

Nieuws

Corona steunpakket voor ondernemers voortgezet, aanvragen Tozo, TVL en TONK tot eind september

Het demissionaire kabinet heeft besloten om de steunregelingen TVL, TONK en Tozo met 3 maanden te verlengen, tot eind  september. Het huidige steunpakket zou eerst op 1 juli aflopen. De voorwaarden voor Tozo 5 blijven ongewijzigd. Wel komt de focus meer te liggen op het ondersteunen en stimuleren van ondernemers zodat zij zo snel mogelijk weer op eigen benen kunnen staan.

CPB: Minder coronasteun voor zwakkere bedrijven na volgend kwartaal

Het kabinet doet er goed aan het huidige coronasteunbeleid na het volgende kwartaal aan te passen, zegt directeur Pieter Hasekamp van het Centraal Planbureau (CPB), een belangrijke adviseur voor overheidsbeleid. In plaats van brede ondersteuning, moet het kabinet zich volgens hem richten op herstel bij levensvatbare bedrijven en zwakkere ondernemingen niet meer overeind houden.

Lees meer