Je bent vast niet de enige aanbieder op de markt. Inventariseer jouw directe en indirecte concurrenten en kijk eens hoe zij het aanpakken. Bepaal vervolgens hoe je het gaat doen. Totaal anders of durf je te concurreren op prijs, aanbod en kwaliteit?
Probeer allereerst je directe concurrent te identificeren. Dit zijn aanbieders van hetzelfde soort producten of diensten zoals jij die aanbiedt. Deze kunnen lokaal aanwezig, maar ook regionaal, landelijk of zelfs wereldwijd. Begin je een dameskledingwinkel, dan zit er vast ook al 1 de regio met een gelijksoortig aanbod. Begin je een coachingbureau aan huis dan kan je zomaar in heel Nederland veel directe concurrenten hebben.
Het hebben van directe concurrenten hoeft natuurlijk niet erg te zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld binnen je gemeente vast meerdere kappers en snackbars aanwezig. Dit kan natuurlijk prima als er genoeg vraag is. Als je weet wie je concurrenten zijn, kan je goed kijken hoe zij het doen en er zelf bewust voor kiezen om het (heel) anders aan te gaan pakken.
Op KvK Regiodata vindt je de KvK bedrijventeller. Met deze teller breng je snel in kaart welke concurrenten er binnen jouw branche en/of regio aanwezig zijn.
Indirecte concurrenten bieden producten of diensten aan die lijken op die van jou of een alternatief hierop zijn. Dit kan ook een alternatieve leveringswijze zijn van een gelijk product. Denk aan de kledingwinkel hierboven of bijvoorbeeld een internationale webshop. Qua alternatief aanbod zou je kunnen denken een een e-bike store en een scooterzaak. Beide aanbieders van een vervoermiddel die veel gebruikt worden voor korte en middellange afstanden maar die niet exact hetzelfde zijn.
Indirecte concurrenten vormen meestal niet direct een gevaar voor jouw succes op korte termijn. Toch is het belangrijk om je indirecte concurrenten goed in de gaten te houden. Soms worden alternatieve producten steeds populairder en kan jou afzetmarkt gaan krimpen of zelfs geheel verdwijnen. Denk maar eens aan de videotheek vs de streamingdiensten zoals Netflix, Videoland etc.
Selecteer je belangrijkste concurrenten en score ze op de factoren die belangrijk zijn binnen de branche en de klant. Denk hierbij aan prijsniveau, kwaliteit maar ook service, bereikbaarheid, leveringssnelheid etc. Vergeet tot slot ook jezelf niet te beoordelen!