Als je gaat ondernemen is het heel belangrijk om te kijken wie jouw klanten zijn? De eerste keuze is vaak om te bepalen of jij je product / dienst aanbiedt aan consumenten (b2c) of bedrijven (b2b). Beide kan natuurlijk ook. Dit onderscheid is belangrijk omdat het type markt veelal om een specifieke wijze van handelen en communiceren vraagt. Hier moet jij als ondernemer goed op inspelen.
“Ik kan iedereen helpen” hoor je van veel startende ondernemers. En dat klop vast. Je hebt veel kwaliteiten, een goed product en/of veel kennis en ervaring opgebouwd en je kunt echt veel verschillende mensen en/of bedrijven helpen. Dit kan en mag natuurlijk ook, maar als jij je met jouw bedrijfsidee echter richt op iedereen of een hele brede doelgroep “mensen met stress”, “mannen 19+ die willen afvallen” of “bedrijven die een website nodig heeft” dan is de kans heel groot dat niemand zich echt aangesproken voelt.
Je gebruikt in je communicatie dan vaak ook snel algemene termen om iedereen erbij te betrekken. Je schiet dan met hagel. Vaak is dit ook dure wijze van marketing en levert het doorgaans te weinig op.
Je kunt je, zeker met de marketingcommunicatie, vaak beter tot specifieke klantgroepen richten. Mensen of bedrijven daarbuiten weten je vaak ook echt nog wel te vinden. Het motto is dan: Kies en word gekozen. Ook je marketingcampagnes op bijvoorbeeld sociaal media worden met een gerichte doelgroep succesvoller en voordeliger!
Vanuit jouw kennis en ervaring weet je (straks) precies wat er in het hoofd van de klant omgaat, hoe jij het beste kan helpen. Bewust kiezen voor bepaalde of wellicht zelfs 1 specifieke doelgroep heeft dus een aantal voordelen:
Je spreekt een bepaalde groep aan waardoor ze jou ook eerder kiezen.
Je straalt vertrouwen uit en wordt eerder (als expert) gezien.
Je weet zelf ook beter op wie je je richt, dit geeft je bedrijf richting en maakt je marketing makkelijker.
Je weet meer van het gedrag van je klant en je kan hier beter op inspelen.
Kiezen is dus belangrijk, maar je hoeft je natuurlijk niet perse op 1 soort ideale klant te richten. Wil je een grotere afzetmarkt dan kan je ook klanten met soortgelijke kenmerken en of behoefte bij elkaar voegen. Je kan dus prima meerdere ideale klantgroepen hebben en je aanbod en communicatie daarop aanpassen.