In de praktijk is het als (startende) ondernemer hard werken om geld te verdienen met een webshop. Niet alleen omdat er momenteel al meer dan 90.000 webwinkels zijn in Nederland – maar ook worden de winstmarges steeds kleiner. Je moet dus veel producten verkopen om genoeg winst te maken om een acceptabele ondernemersbeloning uit het jouw bedrijf te halen.
De voorbereiding is een hele belangrijk fase voor de start van een webwinkel. Is er bijvoorbeeld voldoende vraag naar jouw producten? En hoeveel vergelijkbare webshops zijn er? Bieden jouw concurrenten dezelfde producten misschien wel goedkoper aan? Ga opzoek naar een uniek product (niche). Kijk wanneer je online jouw producten gaat verkopen niet alleen naar Nederland. Via het internet kan je de hele wereld bedienen.
Om jouw voorbereiding tot een goed einde te brengen is het aan te raden om een ondernemingsplan te schrijven. Hierdoor zorg je ervoor dat je over alle noodzakelijke aspecten hebt nagedacht en dat je een goed beeld hebt van alle uitdagingen en verplichtingen. In dit artikel lees je meer over het schrijven van een ondernemingsplan.
Vaak horen we de verhalen van de succesvolle webshops, die er in slagen om fantastische resultaten te boeken. Zo komt jaarlijks de Twinkle100 uit met daarin de best presterende webshops. De 100 beste webshops van Nederland hebben een omzet van meer dan 45 miljoen euro per jaar. Maar daaronder neemt het snel af. Een gemiddelde webshop heeft een omzet van tussen de 30.000 en 300.000 euro per jaar, maar veel webshops zitten onder de grens van 30.000 euro per jaar. De helft van alle webwinkeliers heeft namelijk een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. Ruim tachtig procent van de webwinkeliers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met een webshop.
Zeker onder de twee ton is het lastig om een winstgevende webshop te draaien. De gemiddelde (bruto) winstmarge per product – na aftrek van alle kosten – was in 2022 19,2 procent. In de praktijk zien we dat de meeste webshops met een omzet van onder de vijf ton gerund worden door ondernemers die zelf ook alle ondersteunde activiteiten uitvoeren: bestellingen inpakken, versturen, klantenservice en marketing. De fase van 500.000 euro tot één miljoen euro omzet is een cruciale fase. Je gaat meer taken uit handen geven. Zo schakel je waarschijnlijk een (externe) online marketeer in om de omzet nog verder te stuwen. Zodra de omzet boven de één miljoen euro komt, is er vaak voldoende ruimte om meer personeel aan te nemen voor ondersteunende activiteiten, zoals orderpicking, administratie en klantenservice.
Dit is afhankelijk van de gemiddelde bestelwaarde. Verkoop je tandenborstels? Dan moet je heel veel tandenborstels verkopen om een modaal salaris te verdienen. Maar verkoop je waterpompen? Dan heb je aan enkele tientallen bestellingen per maand voldoende. Maak voor jezelf de rekensom en zet de gemiddelde (voorspelde) bestelwaarde en winstmarge naast elkaar. Stel, de gemiddelde bestelwaarde is 100 euro en je winstmarge is 20%, dan verdien je 20 euro per bestelling. Wil je 4000 euro per maand verdienen, dan komt dat dus neer op 200 bestellingen per maand.
De beste manier om de omzet te verhogen is om te starten met online marketing, bijvoorbeeld adverteren op sociale media of via Google Ads. Natuurlijk zullen de kosten dan ook stijgen en gaat je winstmarge per product omlaag. We raden daarom altijd aan om klein te beginnen. Start eerst met het online marketing kanaal waarvan je het meest verwacht. Is dat bijvoorbeeld Google Shopping? Steek er dan een klein budget in om gevoel te krijgen bij de kansen om later – bij voldoende omzet – het budget verder te verhogen. De online marketeers van Stormachtig adviseren je graag, dus neem gerust contact met ons op!