Krijg inzicht in je website!

Google Analytics laat in grafieken de statistieken van jouw website zien. Zo kun je het aantal paginaweergaven, maar ook de eigenschappen van je bezoekers zoals locatie, browser en leeftijd zien. Ook zie je via welke kanalen de bezoekers op je website terecht zijn gekomen. Zo zie je direct hoe je website nog verbeterd kan worden én wat de sterke kanten van je site zijn. In dit artikel vind je vier veel vragen omtrent Google Analytics.

Hoe krijg ik inzicht in de resultaten van mijn website?

Vóór je Google Analytics kunt gebruiken, moet je een trackingcode plaatsen in de html code van elke pagina binnen je site waar je de gegevens van wilt zien. Deze plaats je - of als jij dat zelf niet kunt, je websitebouwer - in het headergedeelte (<head>).

De data waarover Google Analytics beschikt, laat veel meer zien dan alleen de bezoekersaantallen. Je ziet waar mensen afhaken, waar ze juist langer blijven rondkijken, welke pagina's ze allemaal bekijken en tot welke actie ze overgaan. Je meet hoeveel contactformulieren er bijvoorbeeld worden ingevuld, hoeveel artikelen er worden gedownload of producten worden gekocht. Als je dit weet, kun je gaan experimenteren met je pagina's om te kijken wat het meeste oplevert. Interessant is om te meten hoeveel mensen die je contactpagina bezoeken, daadwerkelijk het formulier invullen. Dit is je conversie.

Wie zijn de bezoekers van mijn website?

De onderdelen 'doelgroep', 'acquisitie' en 'gedrag' vertellen je veel over je websitebezoekers. Het laat zien of ze via Chrome, Safari of Firefox je site bezoeken, met een pc, iPad of Samsung telefoon - of toch een iPhone? Je komt erachter uit welk land, welke provincie en welke plaats ze komen, of je site voor het eerst door hen wordt bezocht of dat het trouwe bezoekers zijn. Je ziet wanneer mensen het vaakst je website bezoeken (zaterdag 10 uur 's ochtends? Maandagmiddag om 15 uur?) en zelfs welke schermresolutie ze gebruiken. Als je Google Search Console aan jouw Analytics-account koppelt kun je zelfs zien via welk zoekwoord de bezoekers op jouw website zijn beland.

Waar kijken de bezoekers van mijn website naar?

Uit de statistieken van Google Analytics kun je precies zien via welke pagina’s de bezoekers uit Google zijn terechtgekomen (landingspagina), maar je ziet ook waar je websitebezoekers afhaken. Dit vertelt je wat je kunt verbeteren aan je site. De optie gedragsstroom vertelt je over het pad dat je bezoekers afleggen op je site. Je ziet niet alleen welke pagina het best bezocht is, maar ook hoeveel pagina’s er per bezoeker gelezen worden en hoe groot het gedeelte bezoekers is dat na één pagina je site alweer verlaat. Als je je een beetje verdiept in de statistieken, zie je welke pagina’s het goed doen en welke niet. Gebruik deze informatie om jouw website te verbeteren.

Wat levert het gebruik van Google Analytics mij op?

Google Analytics geeft je inzicht en kennis! Je ontdekt erdoor op welke punten je website goed én minder goed scoort. Je komt erachter welke pagina's je bezoekers interessant vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze langer op je site blijven.

Kortom: Analytics geeft je heel veel inzicht en is een aanrader voor iedere startende ondernemer met een website.

Lees ook eens: Mijn website hoger in Google

Agenda

13 mei

Ondernemen en belastingen

19.30 uur
Online
Online

Blog

6 redenen waarom het belangrijk is om verschillende verdienmodellen te hanteren!

Joeri Goede

In de wereld van het ondernemerschap is het belangrijk om niet afhankelijk te zijn van slechts één inkomstenbron. Dit kan jou namelijk kwetsbaar maken. Heb je er wel eens over nagedacht dat je wellicht verschillende verdienmodellen kunt hanteren? Dit is natuurlijk niet van toepassing op ieder type bedrijf, maar laten we eens kijken naar de voordelen van het diversifiëren van jouw verdienmodellen als (startende) ondernemer.

Terug naar overzicht